– Debata Oksfordzka

Zgodnie z wcześniejszą zapowiedzią,  8. kwietnia 2022 r.  odbyła się Debata Oksfordzka, która w całości została przeprowadzona przez  studentów pielęgniarstwa PWSZ w Głogowie.

Dyskusja oparta na argumentach toczyła się wokół Tezy: Sprawowanie opieki pielęgniarskiej  metodą procesu pielęgnowania w odniesieniu do modelu tradycyjnego  jest najlepszą  metodą opieki nad pacjentem i jego środowiskiem.

Zgodnie z regulaminem debaty,  strony debaty przedstawiły argumenty przemawiające za i przeciw postawionej tezie. Wymiana argumentów przebiegała w 4 rundach prowadzonych z udziałem Propozycji i Opozycji. Runda pierwsza – wprowadzenie do tezy debaty oraz podanie kilku argumentów; rundka 2-rozwinięcie argumentacji, uwzględniającej argumenty przeciwników;  runda 3-podważenie argumentacji strony przeciwnej; runda 4-podsumowanie całej argumentacji.

Oczywiście formuła debaty osadzona była na udziale Publiczności, która  dwukrotnie została zapytana o swoje decyzje: „ jestem za tezą” lub „ jestem przeciw tezie”; lub „ jestem niezdecydowana/niezdecydowany”. Pierwsze głosowanie odbyło się po rundzie 1., drugie głosowanie po rundzie 4. PREZENTACJA

W I głosowaniu za Tezą opowiedziało się 7 osób, przeciw Tezie 11 osób. W II głosowaniu natomiast za Tezą było 13, przeciw 3 osoby i 2 osoby niezdecydowane.

Wynik głosowania wskazał na wygraną Propozycji, co oznacza, że siła argumentacji przedstawiona przez Propozycję, spowodowała większą przychylność  Publiczności. Podsumowując, w wyniku przeprowadzonej debaty oksfordzkiej została sformułowana konkluzja:

Proces pielęgnowania jest najlepszą metodą opieki nad pacjentem, ale należy podejmować wszelkie działania wzmacniające czynniki organizacyjne, poprawiające wyposażenie stanowisk pracy, komunikację i wzajemne relacje w zespołach terapeutycznych,  a nade wszystko należy zapewnić odpowiednie do zapotrzebowania pacjentów, pielęgniarskie zasoby kadrowe umożliwiające pracę tą metodą.

Na zakończenie debaty została przeprowadzona anonimowa ankieta, której wyniki jednoznacznie wskazują, że uczestnicy debaty wysoko ocenili zarówno temat jak i przebieg debaty.

Skład osobowy debaty:

Marszałek -Aleksandra Świderska – studentka II roku
Sekretarz– Klaudia Pietrzak – studentka II roku

Przedstawiciele Propozycji:

Mówca 1- Daria Kościewicz- studentka II roku,
Mówca 2- Jan Walczuk- student I roku,
Mówca 3  Sandra Piątek- studentka III roku

Przedstawiciele Opozycji:

Mówca 1-Kamil Czyżewski- student II roku,
Mówca 2-Zuzanna Przybylska- studentka I roku
Mówca 3 – 2-Zuzanna Przybylska- studentka I roku

Opieka merytoryczna nad przebiegiem debaty: dr n. med. e. Kędra; dr n. med. E. Garwacka – Czachor, dr n. o zdr. D. Milecka

Szczególne słowa podziękowania kieruję do Studentów prowadzących debatę. Dziękuję za Wasze zaangażowanie i odwagę, ponieważ dyskusja na argumenty wymagała przygotowania merytorycznego, ale także wykazania się siłą charakteru w ich   prezentowaniu. Jestem przekonana, że udział w debacie- jako nowe doświadczenie zaważy na Państwa przyszłym życiu zawodowym, ponieważ formuła debaty niewątpliwie wpłynęła na poszerzenie wiedzy i spowodowała głębsze spojrzenie na fundamentalne założenia teoretyczno- prawne wykonywania zawodu pielęgniarki/pielęgniarza.

                                                                                                             Z wyrazami uznania Dyrektor Instytutu Medycznego- Dorota Milecka

Back to top