Sektorowy Program Operacyjny Rozwój Zasobów Ludzkich,
Inicjatywa Wspólnotowa EQUAL
Programy dofinansowania z Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (PFRON)
Zgodnie z nowymi procedurami realizacji programu, wnioski o dofinansowanie nauki należy składać w siedzibie Oddziału PFRON, właściwego terytorialnie dla siedziby Uczelni. Szczegółowe informacje o programie wraz z wnioskiem dostępne są na stronie internetowej PFRON (www.pfron.org.pl) oraz w Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie Głogowie, ul. Słowiańska 13, Tel/Fax: (76) 834 10 03 lub (76) 831 30 28.
Pozyskiwanie stypendiów zagranicznych (oferty w Europie)
Portal Komisji Europejskiej:
http://europa.eu.int/ploteus/portal/home.jsp
http://www.acadeicjobseu.com/default.asp
http://mobility.embo.org/
http://www.eurostudenci.pl/
http://www.interedu.com/
Programy stypendialne i studiowanie w USA
http://www.collegenet.com/elect.app/app
http://www.iefa.org/
http://www.collegequest.com/
http://www.collegeboard.com/student/plan/index.html
http://www.studyabroad.com/
http://www.fastweb.com/
http://scholarships.com/
http://apps.collegeboard.com/cbsearch_ss/welcome.jsp
Zał. 1
Karta czasu pracy
Informacje na temat niepełnosprawności
Określenie niepełnosprawności uległo w ostatnich latach znacznej modyfikacji. Według definicji Światowej Organizacji Zdrowia (1980) przez niepełnosprawność rozumie się wszelkie ograniczenie lub wynikający z uszkodzenia brak zdolności wykonywania czynności w sposób lub w zakresie uważanym za normalny dla człowieka.
Definicja Komitetu Rehabilitacji i Readaptacji Człowieka Polskiej Akademii Nauk, która jest najczęściej stosowana, kwalifikuje osoby niepełnosprawne jako: „osoby o naruszonej sprawności psychofizycznej powodującej ograniczenie funkcjonalne sprawności lub aktywności życiowej w stopniu utrudniającym pełnienie właściwych ról społecznych” (Ekspertyza Komitetu Rehabilitacji i Readaptacji Człowieka PAN dotycząca sytuacji ludzi niepełnosprawnych w PRL, Wrocław: Ossolineum 1984, s.17).
Koncepcja amerykańska, której wykładnię zawiera ustanowiony w roku 1990 „American with Disabilities Act” uznaje za jednostkę niepełnosprawną osobę, która spełnia przynajmniej jeden z następujących warunków:
- cechuje się fizycznymi lub psychicznymi dysfunkcjami, schorzeniami lub uszkodzeniami ograniczającymi w sposób zasadniczy jej podstawowe czynności życiowe,
- posiada w dokumentacji zapis występowania takowych ograniczeń w przeszłości lub chwili obecnej,
- jest postrzegana przez otoczenie jako osoba o wyżej wzmiankowanych właściwościach
(K. Błeszyńska, Niepełnosprawność a struktura identyfikacji społecznych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa 2001, s. 80).
W celu określenia stanu wywołanego odchyleniem od normalnego poziomu funkcjonowania osoby niepełnosprawnej wyróżnia się trzy określenia:
- uszkodzenie (impairment) – czyli utrata lub nieprawidłowość (wada) struktury lub funkcji psychicznej, fizjologicznej lub anatomicznej;
- niepełnosprawność (disability) – wszelkie ograniczenie lub brak (wynikający z uszkodzenia) możliwości wykonywania pewnych czynności, w sposób lub w zakresie uznanym za normalny dla istot ludzkich;
- upośledzenie – niesprawność (handicap) – poszkodowanie, w przypadku danej jednostki, wynikające z uszkodzenia lub niepełnosprawności, które ogranicza lub uniemożliwia jej pełnienie takich ról, jakie uznaje się za normalne (wziąwszy pod uwagę płeć, wiek oraz czynniki społeczne i kulturowe) dla danej osoby (L. Frąckiewicz, Demograficzno-społeczne problemy osób niepełnosprawnych, „Polityka Społeczna” 2001, nr 4, s.2).
Opierając się na powyższym rozróżnieniu można analizować konsekwencje niepełnosprawności, które mogą być izolowane lub występować jednocześnie, w trzech płaszczyznach:
- biologicznej – oznaczającej zniesienie, ograniczenie lub zaburzenie funkcji organizmu w zależności od stopnia uszkodzenia jego organów i układów,
- osobowej (psychicznej) – oznaczającej ograniczenie aktywności i działalności osoby niepełnosprawnej,
- społecznej – ograniczającej uczestnictwo osoby niepełnosprawnej w życiu społecznym (Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa, s. 646)
Według Międzynarodowej Klasyfikacji Uszkodzeń, Aktywności i Uczestnictwa ICiDH – 1998, wyróżnić można dwa modele niepełnosprawności: medyczny i społeczny. Podstawą tej klasyfikacji są zasady oraz podejścia filozoficzne.
- Model medyczny skupia cały problem na osobie niepełnosprawnej, której potrzebna jest opieka medyczna. Człowiek ten może liczyć na pomoc różnych specjalistów, którzy skupiają się głównie na poprawianiu stanu zdrowia osoby.
- Model społeczny, obejmuje problem niepełnosprawności jako problem całego społeczeństwa. Pomoc w takim modelu opiera się głównie na likwidowaniu barier w środowisku, aby osoba niepełnosprawna mogła aktywnie w nim uczestniczyć (J. Wyczesany, Pedagogika upośledzonych umysłowo, Kraków 2004, s. 28).
Rodzaje i stopnie niepełnosprawności
Ze względu na uwarunkowania dotyczące ograniczeń i możliwości osób niepełnosprawnych można wyróżnić:– osoby z niepełnosprawnością sensoryczną, do których zalicza się:
- osoby niewidome i słabowidzące, osoby niesłyszące i słabosłyszące, osoby głuchoniewidome;
- osoby z niepełnosprawnością fizyczną obejmującą: osoby z uszkodzonym narządem ruchu, osoby z przewlekłymi schorzeniami narządów wewnętrznych;
- osoby z niepełnosprawnością psychiczną, u których stwierdzono lekki, umiarkowany, znaczny lub głęboki stopień niepełnosprawności.
Osoby z niepełnosprawnością psychiczną to także:
- osoby umysłowo upośledzone z niesprawnością intelektualną,
- osoby psychicznie chore z zaburzeniami osobowości i zachowania,
- osoby z niepełnosprawnością złożoną, dotknięte więcej niż jedną niepełnosprawnością.
Podział ten jest głównie ukierunkowany na możliwości i ograniczenia pod kątem zawodowym, ponieważ w zależności od rodzaju niepełnosprawności (czy to fizycznej czy psychicznej) można zastanawiać się nad rodzajem wykonywanej pracy w celach zarobkowych (www.centrumir.republika.pl/niepełnosprawność).
Pozycje zwarte:
Bąbka J. (red.): Człowiek niepełnosprawny w różnych fazach życia. Warszawa 2004
Błeszyńska K.: Niepełnosprawność a struktura identyfikacji społecznych. Warszawa 2001
Dykcik W. (red.): Pedagogika specjalna. Poznań 2005
Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Warszawa
Informator. Przewodnik osoby niepełnosprawnej. Instytucje, możliwości wsparcia finansowego. Warszawa 2006
Kawczyńska-Butrym Z.: Niepełnosprawność – specyfika pomocy społecznej. Warszawa 1996 Kowalczyk O. System zabezpieczenia społecznego wobec potrzeb osób niepełnosprawnych w Polsce na tle krajów UE. Wrocław 2002
Kowalik S.: Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice 1999
Markiewicz Z. (red.): Niepełnosprawność. Rzeczywistość i marzenia. Opole 2003
Nowak A.: Wybrane edukacyjne i prawne aspekty niepełnosprawności. Kraków 1999
Nycz E. (red.): Niepełnosprawni czy sprawni inaczej – partnerstwo zamiast wykluczenia społecznego. Kędzierzyn-Koźle 2003
Ochonczenko H., Miłkowska G. (red.): Osoba niepełnosprawna w społeczności akademickiej. Kraków 2005
Speck O.: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Gdańska 2005
Szumski G.: Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Warszawa 2006
Wyczesany J.: Pedagogika upośledzonych umysłowo, Kraków 2004
Czasopisma:
Biuletyn Informacyjny „BIFRON”. Wydawca Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych,
Człowiek-Niepełnosprawność-Społeczeństwo. Czasopismo Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej.
W opracowaniu strony wzorowano się na stronach Uniwersytetów: Gdańskiego, Jagiellońskiego, Opolskiego, Śląskiego i Warszawskiego oraz na stronach PFRON.
- Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce
- Ustawa z dnia 19 lipca 2019 r. o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami
- Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych
- Karta Praw Osób Niepełnosprawnych
- Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych, sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006 r.
- Biuro Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych
- Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
- Podlaski Sejmik Osób z Niepełnosprawnościami
- Portal niepełnosprawni.pl – wszystko o niepełnosprawności
- Polski Związek Niewidomych
- Polski Związek Głuchych
- Polskie Stowarzyszenie na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną
- Polskie Stowarzyszenie Osób Niepełnosprawnych
- Fundacja Aktywnej Rehabilitacji „FAR”
- Fundacja Aktywizacja
- Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
- Stowarzyszenie „Twoje Nowe Możliwości”
- Stowarzyszenie na Rzecz Niepełnosprawnych SPES
- Polska Organizacja Pracodawców Osób Niepełnosprawnych
- Sprawni w pracy – oferty pracy dla osób niepełnosprawnych
- Werbeo – portal z ogłoszeniami o pracę dla osób niepełnosprawnych
- Praca Bez Barier – Agencja Pracy dla osób Głuchych