Wraz z nowym rokiem akademickim w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Głogowie weszły w życie Zarządzenia Rektora nr 67/2025 i 68/2025, regulujące zasady zapewniania dostępności oraz udzielania wsparcia osobom ze szczególnymi potrzebami. Dokumenty te stanowią istotny krok w kierunku budowania uczelni dostępnej i przyjaznej wszystkim członkom społeczności akademickiej.
Procedura zapewniania dostępności
Zarządzenie nr 67/2025 określa zasady wnioskowania o zapewnienie dostępności w obszarach architektonicznym, informacyjno-komunikacyjnym oraz cyfrowym. Wnioski i żądania przyjmuje Biuro Dostępności, które współpracuje z Pełnomocnikiem Rektora ds. Studentów z Niepełnosprawnościami i jednostkami organizacyjnymi uczelni.
Dostępność architektoniczna i informacyjno-komunikacyjna powinna zostać zapewniona w terminie do 14 dni, a w przypadkach szczególnych – maksymalnie w ciągu dwóch miesięcy. W przypadku dostępności cyfrowej obowiązuje termin do 7 dni, również z możliwością wydłużenia do dwóch miesięcy. W sytuacjach, gdy pełne zapewnienie dostępności nie jest możliwe, uczelnia oferuje rozwiązania alternatywne, takie jak tłumacz języka migowego czy kontakt online.
Regulamin wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami
Na mocy Zarządzenia nr 68/2025 wprowadzono również Regulamin wsparcia osób ze szczególnymi potrzebami, który ma na celu zagwarantowanie równego dostępu do edukacji, pracy naukowej i zatrudnienia w PANS w Głogowie.
Regulamin opiera się na zasadach podmiotowości, partnerstwa i poufności. Wsparcie przyznawane jest na podstawie wniosku, który można złożyć elektronicznie, przez ePUAP lub osobiście. Decyzja podejmowana jest w terminie do 14 dni, a w złożonych przypadkach – do 30 dni.
Formy wsparcia obejmują m.in. adaptację procesu dydaktycznego i egzaminacyjnego, pomoc asystentów dydaktycznych i osobistych, wsparcie psychologiczne i mentoring, a także dostęp do technologii wspierających i elastycznych form zatrudnienia dla pracowników.
Wsparcie w ramach projektu „Z FERSem w stronę Dostępności”
Nowe regulacje są częścią działań realizowanych w projekcie „Z FERSem w stronę Dostępności”, którego celem jest kompleksowe wdrożenie standardów dostępności w Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Głogowie – zarówno w wymiarze architektonicznym i cyfrowym, jak i edukacyjnym oraz organizacyjnym.
#FunduszeUE #FunduszeEuropejskie #FERS




